کتاب کتاب .

کتاب

دلایل تغییر رنگ دندان

دلایل تغییر رنگ دندان

می توان گفت لبخند یک فرد اولین چیزی است که توجه دیگران را به خود جلب می کند. لبخند شما می تواند نگرش اولیه افراد را نسبت به شما شکل دهد و به همین دلیل حفظ زیبایی دندان ها بسیار مهم است تا بتوانید با لبخند زدن و نگاه کردن به خود حس خوبی را به افراد حاضر در جمع منتقل کنید. اگر دندان های شما لک و تغییر رنگ داده است می توانید با مراجعه به دندانپزشک خوب و با تجربه مشکل خود را در اسرع وقت حل کنید.

چرا رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند؟

زمانی که دندان‌های شما، آنطور که باید روشن و سفید به نظر نمی‌رسند، می‌توان گفت که تغییر رنگ اتفاق افتاده است.  تغییر رنگ دندان می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیفتد. [منبع: تغییر رنگ دندان ها SID]

برخی از این عوامل عبارتند از:

  • مصرف برخی از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رنگی
  • مصرف برخی از داروها
  • استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید
  • استعمال سیگار و انواع دخانیات
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی

y546773_z1.png

تغییر رنگ دندان با تتراسایکلین

تتراسایکلین یک داروی آنتی‌بیوتیک است که برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. اما مصرف بلند مدت این دارو می‌تواند به تغییر رنگ دندان منجر شود. تتراسایکلین می‌تواند به دو صورت لکه‌های سطحی و لکه‌های عمیق روی دندان‌ها ایجاد کند. لکه‌های سطحی معمولاً به راحتی قابل درمان هستند، اما لکه‌های عمیق ممکن است به درمان سخت و گران قیمت نیاز داشته باشند.

 

 

فرق پوسیدگی و تغییر رنگ دندان

بسیاری از افراد نمی‌دانند چه موقع دندانشان پوسیده است و چه موقع دچار تغییر رنگ شده است. یکی از مهمترین دلایل تغییر رنگ دندان پوسیدگی است. پوسیدگی، فرآیندی است که در طی آن بر اثر متابولیسم میکروبها روی برخی مواد قندی، اسیدهایی تولید می‌شود که املاح معدنی و سپس بافت آلی نسج دندان را تخریب می‌کند و نسج طبیعی و سخت دندان به بافتی نرم و ضعیف تبدیل می‌شود.

 

انواع لکه‌های دندان از نظر عمق

لکه‌های دندان می‌توانند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شوند. این لکه‌ها می‌توانند به دو دسته عمده تقسیم شوند: لکه‌های سطحی و لکه‌های عمیق. لکه‌های سطحی معمولاً به دلیل مصرف برخی از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رنگی، دخانیات، و استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید ایجاد می‌شوند. اما لکه‌های عمیق معمولاً به دلیل پوسیدگی دندان، ترک‌های دندان، و درمان‌های قدیمی دندانپزشکی ایجاد می‌شوند.

تغییر رنگ دندان به قهوه‌ای

لکه‌های قهوه‌ای روی دندان‌ها می‌تواند یک علامت هشدار دهنده زودهنگام پوسیدگی دندان‌ها باشند. وجود لکه‌های قهوه‌ای روی دندان و همچنین سایر تغییر رنگ‌ها علل متعددی دارند. تغییر رنگ دندان به قهوه‌ای می‌تواند نشان‌دهنده‌ی نیاز به اقدامات درمانی باشد و در صورت عدم درمان، ممکن است به عوارض جدی منجر شود.

  • تنباکو: یکی از علل شایع ایجاد لکه‌های سطحی روی دندان‌ها است.
  • مواد غذایی و نوشیدنی‌ها: تغییر رنگ دندان از جمله لکه‌های قهوه‌ای، خاکستری و زرد می‌تواند در اثر آنچه شما می‌خورید و می‌نوشید، مانند خوراکی‌های زیر ایجاد شود.
  • تارتار: هنگامی که پلاک به صورت مداوم روی دندان‌ها قرار گیرد و دندان‌هایتان را توسط مسواک زدن و نخ دندان تمیز نکنید، تارتار تشکیل می‌شود. تارتار می‌تواند از رنگ زرد تا قهوه‌ای باشد و در امتداد خط لثه ظاهر شود.
  • خراب شدن درمان‌های قدیمی دندانپزشکی: درمان‌های قدیمی انجام شده روی دندان مانند فلز، نقره یا مواد پرکننده ی سفید دندان، می‌توانند با گذشت زمان باعث ایجاد لکه شوند
  • مصرف برخی داروها: برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین، کلرهگزیدین و گلبنکلامید باعث تغییر رنگ دندان و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای بر روی دندان می‌شوند

ما توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده‌ی تغییر رنگ دندان، توصیه می‌شود که با دندانپزشک مشورت کنید. [منبع: ثمین دنتال]

 

لکه‌های سفید در دندان

لکه‌های سفید روی دندان‌ها می‌توانند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شوند. برخی از این عوامل عبارتند از پوسیدگی دندان، فلوروزیس، مصرف برخی داروها، و استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید. درمان لکه‌های سفید روی دندان‌ها بستگی به علت ایجاد شده دارد. در برخی موارد، سفید کردن دندان‌ها می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

در نهایت، لکه‌های دندان می‌توانند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شوند و درمان آنها بستگی به علت ایجاد شده دارد. در صورت مشاهده‌ی هر گونه لکه‌ای روی دندان‌ها، توصیه می‌شود که با دندانپزشک مشورت کنید.

 

سفید کردن دندان‌ها جهت درمان فلوروزیس

فلوروزیس یک بیماری دندان است که به دلیل مصرف بیش از حد فلوراید در دوران کودکی ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان به سفید و خاکستری شود. برای درمان فلوروزیس، سفید کردن دندان‌ها می‌تواند به عنوان یک روش موثر درمانی مورد استفاده قرار گیرد. این روش می‌تواند به کاهش تیرگی و لکه‌های دندان کمک کند و دندان‌ها را به رنگ طبیعی بازگرداند. [منبع:دکترتو]

i178120_z2.png

وقتی رنگی بالاتر از سیاهی هست!

دیگر رنگ هایی که دندان ممکن است به خود بگیرد:

  • رنگ زرد: در بیشتر موارد زرد شدن دندان ها با افزایش سن اتفاق می افتد که به دلیل کاهش ضخامت مینای دندان و سایش آن است که منجر به ظاهر شدن رنگ زرد هسته دندان می شود. همچنین رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و عدم مراقبت از دندان ها یکی از عوامل ایجاد زردی است.
  • رنگ سیاه: سیاه شدن دندان ممکن است نشانه پوسیدگی دندان یا نکروز (بافت مرده) پالپ دندان شما باشد. همچنین قرار گرفتن در معرض مواد معدنی مانند آهن، منگنز یا نقره در محیط های صنعتی یا مکمل های غذایی نیز می تواند باعث سیاه شدن دندان ها شود.
  • رنگ کبود: یکی از نادرترین تغییرات رنگ دندان، تغییر رنگ سفید به کبود است. این پدیده زمانی رخ می دهد که افراد بیش از حد نوشیدنی قرمز می نوشند، در این صورت رنگدانه های دندان به بنفش تغییر می کند. نوشیدنی‌هایی مثل: قهوه یا چای، شراب قرمز، زغال اخته، چغندر و سس گوجه. [منبع: کلینیک دنیا]

 

درمان تغییر رنگ دندان

روش‌های بسیار ساده‌ای برای پیشگیری از تغییر رنگ دندان وجود دارند؛ اما در صورت بروز هر گونه تغییری در رنگ دندان نیز پزشکان می‌توانند این مسئله را به راحتی درمان کنند. پیشگیری به موقع، مانع از درمان‌های سخت و گران قیمت می‌شود.

گزینه های درمانی برای دندان های تغییر رنگ بسته به علت تغییر رنگ متفاوت است. راه های مختلف برای درمان این مشکل عبارتند از:

  •         استفاده مداوم و منظم از مسواک و نخ دندان
  •         از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که رنگ دندان ها را تغییر می دهند خودداری کنید
  •         استفاده از محصولات سفید کننده دندان که برای مصارف خانگی طراحی شده اند
  •         مراجعه به دندانپزشک برای سفید کردن دندان با بلیچینگ و استفاده از ژل مخصوص
  •         استفاده از روکش دندان
  •         ایمپلنت های دندانی
  •         لمینت دندان
  •         جرم گیری عمیق دندان ها توسط دندانپزشک سالانه

 

جمع بندی

در حالی که اکثر افراد دارای دندان های سفیدی هستند، برخی دیگر از رنگ نامناسب دندان خود ناراضی هستند. تغییر رنگ در دندان ها در برخی موارد حتی باعث می‌شود افراد از لبخند زدن خودداری کنند. در صورتی که شما هم از رنگ دندان خود ناراضی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا هر چه زودتر به دندانپزشکی مورد اعتماد خود مراجعه و لبخند زیبای خود را بازیابید.

 

 

 

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۲۴:۴۵ توسط:کتاب موضوع: نظرات (0)