کتاب کتاب .

کتاب

ابزارهای آموزشی مورد نیاز کلاس سوم دبستان

ابزارهای آموزشی مورد نیاز کلاس سوم دبستان

 

 

در حال حاضر با توسعه روش های نوین آموزشی بهره مندی از محصولات و ابزارهای کمک آموزشی در فرایند یادگیری جایگاه و اهمیت بسیار ویژه‌ای پیدا کرده است و به نوعی تکمیل کننده‌ی فرایند تدریس می باشد. از طرفی به دلیل نقش مهم آموزش مفهومی و تعاملی در مقطع دبستان استفاده از ابزارهای کمک آموزشی بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

ضمن آنکه در پایه سوم دبستان بچه‌ها با مباحث متفاوت تر و بیشتری نسبت به سال گذشته سرو کار دارند و اهمیت یادگیری مباحث پایه‌ای در برخی از دروس مانند ریاضی چندین برابر می شود.

 

تجربیات و نتایج حاصل از به کارگیری ابزارهای کمک آموزشی در کلاس های درس ثابت نموده است که بهره‌مندی از ابزارهای کمک آموزشی کمک شایانی به ایجاد فضای شاد و جذاب آموزشی به ویژه برای دانش آموزان دبستانی نموده است. لذا تاثیر ابزارهای کمک آموزشی را نمی توان نادیده گرفت.

در ادامه این بحث قصد داریم به بررسی تاثیرات مثبت و معرفی ابزارهای کمک آموزشی بپردازیم.

 

 

فواید و تاثیرات استفاده از ابزارهای کمک آموزشی

 

ابزارهای کمک آموزشی متعددی هستند که باعث یادگیری آسان و بهبود توانمندی ‌های دانش آموزان شده‌اند که هر یک از آنها با توجه به ساختاری که دارند دارای قابلیت های متعددی نیز می باشند، ضمن آنکه بهره‌مندی از آنها در موقعیت‌های مختلف با توجه به نیازهای آموزشی و سطح علمی دانش‌آموزان، زمان در دسترس و سایر موارد متفاوت می باشد. از جمله تاثیرات سازنده‌ی محصولات کمک آموزشی در فرایند تدریس کلاس سوم دبستان با توجه به محتوای آموزشی این پایه و توجه به اقتضای سنی دانش آموزان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری مفهومی و فهم عمیق تر مطالب علمی
  • ایجاد فضای شاد و جذاب آموزشی
  • افزایش علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری
  • آموزش غیرمستقیم و تثبیت مطالب در ناخودآگاه دانش آموزان
  • ایجاد فرصت برای مشارکت دانش آموزان در فرایند تدریس
  • امکان یادگیری آسان و انتقال ساده مفاهیم

a6_cc9e.jpg

 

موثرترین ابزارهای کمک آموزشی سوم دبستان

 

کاربرگ دبستان و سی دی های آموزشی از کارآمدترین محصولات کمک آموزشی هستند که هر یک از آنها به نوبه‌ی خود تاثیر چشمگیری در بهبود فرایند یادگیری دارند.

 

کاربرگ سوم دبستان

 

پیک آدینه یا کاربرگ دبستان یکی از بهترین ابزارهای کمک آموزشی می باشد که در سال های اخیر طرفداران بسیاری بین معلمین و دانش آموزان دبستانی پیدا کرده است. پیک آدینه یک تکلیف هدفمند و برنامه‌ریزی شده می باشد که براساس بودجه بندی سرفصل های کتاب درسی سوم دبستان و با رعایت استانداردهای آموزشی به صورت هفتگی و یا ماهانه بنا به صلاح دید معلم ارائه می شود.

با توجه به تنوع و حجم مطالب کتاب‌های سال سوم دبستان، کاربرگ سوم دبستان با توجه به ساختار و محتوای طبقه بندی شده یکی از ابزارهای فوق العاده کاربردی برای  دوره، مرور و جمع بندی مطالب کتاب به صورت هفتگی در پایان هر هفته آموزشی می باشد، لذا همین امر یادگیری را تثبیت می نماید. ضمن آنکه دانش آموزان با مجموعه‌ای از تمرین ها و نمونه سوالات سر و کار داشته که ضمن آشنایی بیشتر با سوالات امتحانی فرصتی برای شناسایی نقاط قوت، ضعف و همینطور رفع اشکالات پیش می آید.

از دیگر مزیت‌های کاربرگ سوم دبستان می توان به تاثیرگذاری آن در تدریس مشارکتی و صد البته مدیریت بهتر زمان و کلاس درس توسط معلم اشاره کرد.

 

نرم افزارها و فیلم های آموزشی

 

از دیگر ابزارهای کمک آموزشی می توان به محتوای سمعی و بصری اشاره کرد که در قالب فیلم و نرم افزارهای آموزشی عرضه می شوند. این مجموعه آموزشی علاوه بر این که برای دانش آموزان جذابیت بالایی دارد باعث ایجاد علاقه مندی آنها به درس می شود، این ابزار آموزشی از طریق آموزش مفهومی و تصویری مباحث درسی را به بیانی ساده و قابل فهم به دانش آموزان انتقال می دهد و مسیر یادگیری را برای آنها هموار می سازد.

ضمن آنکه با توسعه روش یادگیری معکوس اهمیت استفاده از مجموعه فیلم ها و نرم افزارهای کمک آموزشی چندین برابر شده است.

 

 

ابزارهای کمک آموزشی تاثیرگذار در حوزه‌ی آموزشی بسیار متعدد و متنوع هستند که به هیچ عنوان نمی توان قابلیت های آن ها را نادیده گرفت، با این حال بر اساس تجربیات حاصل می توان گفت که کاربرگ ( پیک آدینه) و فیلم های آموزشی از تاثیرگذارترین ابزارهای کمک آموزشی سال سوم دبستان هستند که مسیر یادگیری را هموار ساخته و باعث ارتقای سطح علمی دانش آموزان می شود.

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۴۲:۲۸ توسط:کتاب موضوع: نظرات (0)