کتاب کتاب .

کتاب

انواع طراحی شبکه های رایانه ای برای مشاغل

انواع طراحی شبکه های رایانه ای برای مشاغل

شبکه های رایانه ای را می توان با تعدادی از خصوصیات مختلف مانند ظرفیت ، مجوز ، ساختار ، فناوری ، هدف سازمانی و غیره طبقه بندی کرد. با این حال ، متداول ترین روش طبقه بندی شبکه ، میزان فیزیکی یا جغرافیایی آن است. دانستن این انواع شبکه به شما کمک می کند تا مشخص کنید کدام یک برای نیازهای تجاری شما مناسب است. در بخشهای بعدی ، نگاهی عمیق به هر نوع شبکه خواهیم انداخت.

انواع شبکه ها

 

LAN چیست؟

LAN مخفف شبکه محلی است و رایج ترین و محبوب ترین طراحی شبکه است که در بیشتر مشاغل و خانه ها یافت می شود. این شبکه ای است که دستگاه ها را در یک منطقه جغرافیایی محدود به یکدیگر متصل می کند. مشخصه مشخص یک شبکه محلی این است که دستگاههایی را که در یک منطقه محدود مانند ساختمان یا خانه قرار دارند متصل می کند. با این حال ، مقیاس یا تعداد دستگاه ها LAN را محدود نمی کند. این می تواند بزرگ باشد مانند یک شبکه سازمانی با هزاران دستگاه متصل یا کوچک مانند یک شبکه خانگی فقط با چند دستگاه.

یک شبکه محلی اداری متشکل از کابل ها ، نقاط دسترسی ، سوئیچ ها ، روترها و غیره است که دستگاه هایی مانند رایانه ها و لپ تاپ ها را با سرورهای داخلی ، چاپگرها متصل می کند اما مهمتر از همه به دستگاه های متصل اجازه می دهد تا به یک اتصال اینترنتی مشترک دسترسی داشته باشند. شبکه های محلی قوی تر شامل فایروال ها ، تعادل دهنده های بار ، تشخیص نفوذ شبکه ، پیوندهای اضافی و تفکیک ترافیک از دیگر ویژگی ها هستند.

ملاحظات طراحی LAN

قبل از طراحی شبکه محلی باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

  • تعداد پورت های مورد نیاز
  • سرعت شبکه مورد نیاز است به عنوان مثال 100Mbps ، 1Gbps و غیره
  • ملاحظه رسانه - اترنت ، بی سیم ، حلقه توکن و غیره
  • دستگاه های مورد نیاز - سوئیچ ها ، روترها ، نقاط دسترسی
  • تلاش برای نصب و پیکربندی لازم است
  • سهولت مدیریت

 

از مزایای LAN این است که دستگاه های متصل می توانند از یک اتصال اینترنتی تنها استفاده کنند ، پرونده ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از چاپگرهای مشترک استفاده کنند. اما مهمتر از همه ، از یک مکان می توان به دستگاههای متصل دسترسی ، مدیریت و کنترل کرد.

WAN چیست؟

WAN مخفف کلان شبکه است. شبکه گسترده یک شبکه رایانه ای بزرگ است ، که گروه های رایانه یا وسایل ارتباطی را در فواصل زیاد به هم متصل می کند. برخلاف LAN ، به یک موقعیت جغرافیایی واحد گره خورده نیست. شبکه های WAN معمولاً برای اتصال شبکه های دفتری خود در چندین مکان جغرافیایی مورد استفاده مشاغل قرار می گیرند. هر یک از دفاتر معمولاً LAN مخصوص به خود را دارند و این شبکه های LAN از طریق WAN متصل می شوند.

v16_okzp.jpg

 

بنابراین ، می توان WAN را به عنوان مجموعه ای از LAN ها یا سایر شبکه های ارتباطی مشاهده کرد. بزرگترین و متداول ترین نمونه WAN اینترنت است. در مقایسه با LAN ، WAN به اجزای سخت افزاری اضافی نیاز دارد. برخی از سخت افزارهای مهم مورد نیاز برای یک شبکه گسترده ، سوئیچ های WAN ، سرورهای دسترسی ، مودم ها ، روترها ، آداپتورهای ترمینال ISDN ، سوئیچ های خودپرداز و مالتی پلکسر هستند.

بگذارید بگوییم شما یک دفتر در سانفرانسیسکو و یک دفتر دیگر در نیویورک دارید و می خواهید شبکه های محلی آنها را به یکدیگر متصل کنید تا از مزایای یک شبکه متصل بهره مند شوید. اما ایجاد زیرساخت شبکه فیزیکی خود با استفاده از کابل ها ، روترها و نقاط تبادل اینترنت در طول هزاران مایل کاری نیست که بخواهید انجام دهید. در عوض ، برای دستیابی به چنین ارتباطی می توانید از یکی از فناوری های WAN مختلف استفاده کنید.

خطوط اجاره شده

خط استیجاری یک اتصال مستقیم به شبکه است که آن را از شرکتی مانند ارائه دهنده خدمات شبکه اینترنت که قبلاً زیرساخت های مورد نیاز شما را دارد اجاره می کنید. از آنجا که خطوط اجاره به طور انحصاری برای دارنده اجاره اختصاص داده شده است ، شما عملکرد مطمئن و پهنای باند را بدست می آورید. به همین دلایل ، یک گزینه گران قیمت است. مبلغ پرداختی شما برای اجاره به فاصله بین شبکه های متصل و الزامات عملکرد بستگی دارد.

شبکه همگام نوری (SONET)

شبکه نوری همزمان یک پروتکل ارتباطی دیجیتال استاندارد شده است که به صورت همزمان حجم زیادی از داده ها را با استفاده از یک محیط فیبر نوری در مسافت های طولانی انتقال می دهد. این امکان انتقال همزمان صدا ، داده و فیلم را با سرعتی معادل 1Gbps از طریق یک فیبر فراهم می کند.

رله قاب

Frame Relay یک فناوری WAN برای انتقال داده ها بین LAN ها و از طریق WAN است. در این فناوری ، داده ها در قالب بسته بندی می شوند و از طریق یک شبکه مشترک ارسال می شوند. برای اطمینان از رسیدن به مقصد صحیح ، هر یک از فریم ها شامل تمام اطلاعات لازم برای مسیریابی است. پیکربندی ساده و ارزانتر از خطوط اجاره ای است که به محبوبیت آن کمک می کند.

مجموعه پروتکل اینترنت

مجموعه پروتکل اینترنت پایه و اساس همه شبکه های مدرن است. همچنین به عنوان TCP / IP شناخته می شود که مخفف Transmission Control Protocol / Internet Protocol است. TCP / IP مشخصات آدرس دهی ، شناسایی و مسیریابی را تعریف می کند تا رایانه ها و سایر دستگاه ها از طریق اینترنت ارتباط برقرار کنند. اگرچه بیشتر کاربران ممکن است مجموعه پروتکل اینترنت را فقط با اینترنت مرتبط کنند ، اما در واقع ، اینترنت شبکه ای از شبکه ها است و مجموعه پروتکل اینترنت مجموعه مشخصی از پروتکل ها است که بر اتصال دستگاه ها و انتقال داده ها نظارت دارد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۲۸:۳۵ توسط:کتاب موضوع: نظرات (0)