کتاب کتاب .

کتاب

دوربین مداربسته بیسیم / انتخاب لنز در دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته بیسیم / انتخاب لنز در دوربین مدار بسته

  دوربین مداربسته  بیسم یا WIFI

همانطور که از اسم آن مشخص است برد بی سیم این دوربین ها اندازه برد یک مودم وای فای است و هرچه تعداد آنتن های آن بیشتر و اندازه آن بزرگتر باشد برد آن نیز به مراتب بیشتر می شود.

دوربین های وای فای  یا بی سیم هم مانند بقیه دوربین های مدار بسته مزایا و معایب مربوط به خود را دارند.

 

تنها مزیت آن عبارتست از :

عدم استفاده از سیم برای انتقال سیگنال مربوط به تصویر

ولی در عوض معایب بیشتری دارد که عبارتند از :

1- در حالت بی سیم شما فقط میتوانید سیگنال مربوط به تصویر را به حالت وای فای به وسیله آنتن در آورید و همچنان مشکل سیم برق را برای روشن کردن دوربین دارید و مجبور هستید که از نزدیک ترین نقطه برق بگیرید. و یا میتوانید از باطری برای تامین برق دوربین استفاده کنید که متاسفانه باطری هم مشکلات مربوط به خود را دارد.

2- امنیت پایین سیستم تصویری شما . همانطور که میدانید سیستم های وای فای به راحتی توسط افراد خبره هک می شود و هکر ها میتوانند بعد از رمزگشایی رمز عبور شبکه بی سیم شما تصاویر دوربین شما را رویت کنند.

3- مشکل ضعف سیگنال . به ازای هر دیوار معمولی (آجری) میزان تقریبی 10 متر از شعاع سیگنال کم می کند و حالا در نظر بگیرید نصب دوربین وای فای در محلی که دیوار زیاد باشد یا اجسام مانع از  رسیدن سیگنال بی سیم باشد همیشه دچار مشکل خواهید بود ( جدا از این مطلب آنتن های وایرلس بعد از گذشت مدت طولانی ضعیف می شوند)

حال حتما میخواهید بدانید که تصاویر دوربین وای فای را به چه شکل میتوانید مشاهده کنید.

برای مشاهده تصاویر از بستر شبکه استفاده کنید و با کامپیوتر و استفاده از مرور گر ip دوربین مورد نظر را تایپ کرده و اینتر کنید
توجه داشته باشد که IP سیستم کامپیوتر شما باید در همان رنج ip دوربین باشد

بعد از فراخوانی تصاویر به وسیله ip دوربین باید نام کاربری و رمز عبور دوربین ها را هم وارد کنید تا تصویر برای شما قابل رویت و کنترل باشد.

نکته قابل توجه :

شما میتوانید دوربین های مداربسته معمولی خود را نیز به صورت وای فای – بی سیم آورید.

برای این کار ابتدا باید دوربین را به وسیله یک کابل شبکه به یک سوئیچ یا اکسس پوینت و یا یک روتر وای فای دار وصل کنید و در منطقه مورد نظر به وسیله کامپیوتر که گیرنده وای فای داشته باشد مثل لبتاب با انتخاب گزینه جستجو در شبکه های بیسیم شبکه مربوط به دوربین را انتخاب کرده و به آن متصل شوید.

   در صورتی که قصد دارید در مکانی دوربین مداربسته نصب کنید پیشنهاد ما این است که برند  hikvision  هایک ویژن خریداری کنید.

نحوه انتخاب لنز در دوربین مدار بسته

 

مدل دوربین مدار بسته، فاصل? دوربین تا هدف، نوسانات نور محیط، نیاز به بزرگنمایی، هزینه لنز و غیره، می تواند در انتخاب یک لنز برای دوربین مدار بسته مؤثر باشد. تعیین لنز برابر با تعیین میدان دید است و این انتخاب یکی از حیاتی ترین انتخاب ها در طراحی سیستم های حفاظت تصویری است. با انتخاب یک لنز نزدیک بین یا زاویه باز می توان اشیا نزدیک به دوربین و با انتخاب یک لنز دوربین یا زاوی? بسته، اشیای دورتر به دوربین را راحت تر دید.

هزین? لنزهایی که شماره یکسان ولی مارک های مختلفی دارند نیز بسیار متفاوت است و حتی ممکن است تا چهار برابر بیش تر باشد.

اگر نیاز به مشاهد? تصویر یک فضای کوچک، مانند یک اتاق ?? تا ?? متری باشد، بهتر است از لنز ?/? میلی متر یا چهار استفاده شود، زیرا نیاز به عمق دید زیادی وجود ندارد و زاوی? دید بالا در حدود ??? درجه مهم است و اگر نیاز به تصویری در فاصل? ?? متری دوربین باشد، بهتر است از لنز ?-?? یا ?-?? میلی متر استفاده نمود. یعنی هر چه شماره لنز بزرگتر باشد، فواصل دورتر را بهتر نمایش می دهد و از طرفی زاوی? دید آن کم تر می شود و برعکس هر چه شماره لنز کوچک تر می شود، زاوی? دید بیش تر و عمق دید کمتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نصب دوربین مدار بسته

اگر دوربین مدار بسته در محیط بیرونی نصب شود، با توجه به کم و زیاد شدن نور طبیعی در ساعات مختلف روز، باید از لنز با تنظیم دیافراگم خودکار استفاده نمود. این لنزها شدت نور ورودی دوربین را کنترل می کنند و اگر این دوربین در محیط داخلی با نور ثابت به کار گرفته شود، می توان از لنزهای معمولی که به صورت دستی تنظیم می شوند، استفاده کرد. چنانچه نیاز به بزرگنمایی تصویر باشد، باید از لنزهای موتور دار استفاده نمود، این لنزها می توانند تا ??-?? -??-?? برابر تصویر را بزرگ کنند، این بزرگنمایی به صورت دیجیتال نیست و در نتیجه از کیفیت تصویر کم نمی شود.

در لنزهای متغیر هر چه فاصل? کانونی لنز بالاتر رود تصویر بدست آمده با بزرگنمایی بیشتری خواهد بود و هر چه کم تر شود، عمق میدان دید کم تر خواهد شد.

وقتی از دوربین های با وضوح بالا استفاده می شود، باید لنزی بکار رود که قابلیت انعکاس تصاویر با کیفیت بالا را روی حسگر دوربین داشته باشد. در واقع تفاوت عمد? لنزهای معمولی که در سیستم های مدار بسته استفاده می شود با لنزهای مگاپیکسل در کیفیت شیشه به کار رفته است.

نتیجه:

انتخاب لنز مناسب مستلزم این است که محل مورد نظر برای نصب دوربین، شرایط نصب دوربین و مقدار زاویه و محدوده ای که لازم است توسط دوربین دیده شود مشخص شود. در انتخاب لنز مناسب برای دوربین رعایت نکات زیر می تواند مفید واقع شود:

  • استفاده از لنز های زاویه باز اگر چه زاوی? دید بیش تری را می دهد اما سوژه های تحت نظارت کوچک تر از انداز? واقعی به دست می آیند.
  • لنز های استاندارد تصاویر بزرگ تری از موضوعات می دهند اما زاوی? دید آنها کوچک تر است.
  • در اتاق های کوچک جهت کاهش نقاط کور دوربین بهتر است از لنزهای زاویه باز استفاده شود.
  • در صورت استفاده از لنزهای زاویه باز، در صورتی که نیاز باشد تا سوژه ها نیز با دقت بیشتری دیده شوند بهتر است که از دوربین های دیگر به صورت ترکیب با دوربین لنز زاویه باز استفاده شود.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۱۷:۰۶ توسط:کتاب موضوع: نظرات (0)